Endagarskurs med följande innehåll:
· Den funktions/processanalytiska arbetsmodellen.
. Aktuell forskning om lässtrategier, ordsegmentering och tidsbegränsad lästräning
· Varför bör man diagnostisera elevers läs- och stavningsförmåga?
· Kvantitativa/kartläggande diagnoser från skolstarten till gymnasiet .
· Kvalitativa djupdiagnoser av Maj-Gun Johansson.
· Åtgärder utifrån fallbeskrivningar.
· Talsyntes och digitaliserat tal, olika typer av ”datorprat” som kan kompensera läs- och skrivhandikappet.
· MG-program med flash-card metoden, en vetenskapligt beprövad metod för ökat läsflyt. Med resultatstyrd exponeringstid kommer ”chansare” att bromsas upp och ”tragglare” att skyndas på.
· Utvärdering – olika sätt att ta reda på om åtgärderna varit effektiva.
Målgrupp: Speciallärare/talpedagog etc. med grundläggande kunskaper om dyslexi/läs- och skrivsvårigheter