Halvdagskurs med följande innehåll:
· Vad är dyslexi? – kännetecken och avgränsningsproblem.
. Aktuell forskning om lässtrategier, ordsegmentering och tidsbegränsad lästräning
· Forskarråd för att uppnå läsflyt
· Kvantitativa och kvalitativa diagnoser.
· LS – Reviderad, klassdiagnoser för högstadiet och gymnasiet med betoning på läsförståelseanalys.
. MG-kedjor – fyra korta lästest för snabb och enkel bedömning av läsfärdighet, standardiserade för årskurs 6-9 i grundskolan och årskurs 1 på gymnasiet
· Visning av MG-program med flash-card metoden, en vetenskapligt beprövad metod för ökat läsflyt. Med resultatstyrd exponeringstid kommer ”chansare” att bromsas upp och ”tragglare” att skyndas på.
Målgrupp: Speciallärare/talpedagoger/utredare etc. med grundläggande kunskaper om dyslexi/läs- och skrivsvårigheter. Vänder sig främst till dem som arbetar med äldre elever (från skolår 6 upp till vuxenutbildningen).